Det finns två sätt att hamna högt upp bland sökresultaten på sökmotorerna:
organiskt arbete med hemsidan för att få sökmotorer att ranka sidan högre (SEO)
sökreklam som köper plats högt upp på sökmotorerna
Många tjänsteleverantörer som utpräglat arbetar med SEO vill ofta få det att framstå som att organiskt arbete med att ranka högt på Google är det självklara alternativet och den enskilt viktigaste digitala marknadsaktiviteten. Vår erfarenhet är dock att det sällan är fallet. Här är två resonemang kring det.
Trafik är det viktiga nyckeltalet, inte ranking
Det är lätt att producera listor med olika sökord som är viktiga för din hemsida och visa hur just din sida rankar för olika sökord. Det yttersta målet för dig som företag är dock inte att ranka högt på Google utan att faktiskt få trafik in på din sida. Att enbart titta på ranking när du utvärderar dina möjligheter är därför sällan meningsfullt. (Du kan ranka högt på sökord men om ingen söker på de orden innebär det ändå ingen trafik.) Ytterst sätt är det därför trafik in på din sida, och inte ranking, som är det viktiga nyckeltalet för dig.
Byråarvoden och annonskostnader
Om du har stora resurser så är de inget som hindrar att du jobbar med både SEO och sökreklam för att få trafik in på din sida. För de flesta företag så är det dock inte fallet. Du har istället begränsade resurser som du måste hushålla med och prioritera det som du tror är mest meningsfullt för just dig.
I det sammanhanget så kan SEO framstå som det mest prisvärda då det inte innebär några annonskostnader och därmed är "gratis" trafik. När du dock köper in tjänsterna från en byrå så är arvodet till byrån en stor faktor och då ser kalkylen i vår erfarenhet många gånger snarare ut enligt nedan.
Totala kostnader per månad
SEO | Sökreklam | |
|---|---|---|
Byråarvode | 10 000 kr | 4 000 kr |
Annonskostnader | 0 kr | 5 000 kr |
Klick/mån | 100 klick | 500 klick |
kr/klick | 100 kr/klick | 18 kr/klick |
SEO-arbete är ofta tidskrävande och långsiktigt. När vi arbetar aktivt med SEO så innebär det ofta en överlåtelse till tolv månader och med åtminstone ett tiotal timmar per månad i manuellt arbete. Resultaten kommer inte med en gång och det kan kräva stora ansträngningar för att åstadkomma även mindre resultat. Med sökreklam å andra sidan kommer trafiken omedelbart och du kan välja att avsluta arbetet från en månad till en annan.
Så vad skall du välja?
För de flesta av våra kunder så landar vi därför ofta i följande:
När vi bygger en hemsida så ingår redan en hel del grundläggande SEO i det arbetet som generellt kommer att ge dig hyfsade organiska resultat ändå (läs mer om det här: Checklista grundläggande SEO).
När det kommer till det löpande arbetet med sidan efter att den är lanserad är därför oftast det mest meningsfulla en kombination av sökreklam med något mått av konverteringsoptimering. Sökreklamen ger dig snabb och prisvärd trafik och konverteringsoptimeringen hjälper dig att få ut mesta möjliga av dina besökare när de väl hittat in på sidan. (Att enbart lägga krutet på att få in besökare på hemsidan utan att optimera deras användande av sidan är sällan hjälpsamt; läs mer om det här: Öka dina resultat med konverteringsoptimering.)

